50 Common Informal Contractions to Sound Like a Native

Learn extensive list of 50 Common Informal Contractions with examples to sound more fluent in English.

Common Informal Contractions

Ain’t = Am not/are not/is not

  • Example: She ain’t hungry.

Ain’t = Has not/have not

  • E.g. He ain’t done it yet.

Wanna = Want to

  • E.g. I wanna go home.

Wanna = Want a

  • E.g. I wanna coffee.

Whatcha = What have you

  • E.g. Whatcha got there?

Kinda = Kind of

  • E.g. Anna’s kinda cute.

Sorta = Sort of

  • E.g. She’s sorta tired.

Outta = Out of

  • E.g. I’m outta money.

Alotta = A lot of

  • E.g. I eat alotta chocolate.

Lotsa = Lots of

  • E.g. He has lotsa money.

Mucha = Much of

  • E.g. It’s not mucha a surprise, is it?

Cuppa = Cup of

  • E.g. Would you like a cuppa tea?

Dunno = Don’t know

  • E.g. I dunno.

Lemme = Let me

  • E.g. Lemme see!

Gimme = Give me

  • E.g. Gimme the book!

Tell’em = Tell them

  • E.g. We should tell’em the truth.

Cos = Because

  • E.g. I cry cos I’m in pain.

Innit? = Isn’t it?

  • E.g. It’s blue, innit?

I’mma = I’m going to

  • E.g. I’mma talk to my mother.

Gonna = Going to

  • E.g. I’m gonna tell you the truth.

Needa = Need to

  • E.g. You needa know about Jame.

Oughta = Ought to

  • E.g. You oughta phone your brother.

Hafta = Have to

  • E.g. We hafta go.

Hasta = Has to

  • E.g. John hasta work today.

Usta = Used to

  • E.g. She usta live in France.

Supposta = Supposed to

  • E.g. I’m supposta start a new job on Monday.

Gotta = Got to

  • E.g. You’ve gotta go.

Cmon = Come on

  • E.g. Cmon, let’s do it together!

Ya = You/ you are

  • E.g. I miss ya.

Gotta = (have) got a

  • E.g. Have you gotta phone?

Shoulda = Should have

  • E.g. She shoulda called yesterday.

Shouldna = Shouldn’t have

  • E.g. I’m sorry, I shouldna told you that.

Wouldna = Wouldn’t have

  • E.g. I wouldna done that if I were you.

She’da = She would have

  • E.g. She’da been prepared for class.

Coulda = Could have

  • E.g. He coulda been here by 5:00.

Woulda = Would have

  • E.g. He woulda arrived soon.

Mighta = Might have

  • E.g. You mighta left the book at the airport.

Mightna = Mightn’t have

  • E.g. She mightna caught her train.

Musta = Must have

  • E.g. She musta been in a hurry.

Mussna = Must not have

  • E.g. You mussna stolen the money.

Dontcha = Don’t you

  • E.g. Dontcha see it?

Wontcha = Won’t you

  • E.g. Wontcha watch this film?

Whatcha = What are you

  • E.g. Whatcha doing?

Betcha = Bet you

  • E.g. Betcha can’t guess who she is!

Gotcha = Got you

  • E.g. We gotcha!

D’you = Do you

  • E.g. D’you like him?

Didntcha = Didn’t you

  • E.g. Didntcha like this book?

Dija = Did you

  • E.g. Did you do it?

S’more = Some more

  • E.g. I will need s’more time.

Layder = Later

  • E.g. See ya layder.

Common Informal Contractions to Sound Like a Native | Pictures

Informal contractions

50 Common Informal Contractions to Sound Like a Native 2

 

10 responses on "50 Common Informal Contractions to Sound Like a Native"

  1. I agree

  2. Wow
    I liked this keep it up

  3. excellent, well done sir.
    I use to know to before now about informal words.
    I liked all informal words.

  4. Very nice ! I appreciate these lessons, they are helpful

  5. I like it very much but there is no option of downloading.

  6. Nice sir
    This is excellent
    But
    Please could you tell me samething about this sortcut
    That this is use in American English
    Or British English
    Plz
    Gimme answer
    I Will awaiting for your reply

Leave a Message

Your email address will not be published.